Sveriges första app mot rasism!

I detta spel väljer du en fiktiv karaktär som du följer under flera dagar. Här hamnar du i moraliska dilemman där du får möjligheten att styra utvecklingen. Händelserna är hämtade från ungdomar och barn som utsatts för detta i verkliga livet.

Prototyp och design

Samarbetet gjorde projektet till ett av våra bästa!

Samarbetet med Teskedsordern var enastående från dag ett och de förde oss även samman med Plotagon. Tillsammans med Plotagons verktyg skapades filmer med karaktärer och miljöer. Med detta kunde vi återskapa berättelser ungdomar och elever råkat ut för i verkliga livet. Verktyget gav oss också möjlighet att lyfta ut våra karaktärer och placera dom i olika miljöer. Allt för att skapa den perfekta stämningen för spelaren.

Så underlättar vi produktionen med hjälp av interaktiva prototyper!

När väl projektet nått första bas skapade vi interaktiva prototyper. Med dessa visualiserar vi ett så nära slutresultat vi kan komma. Under projektets gång kunde vi därefter testa idéer för att under kort tid skapa en prototyp. Dessa skapar möjlighet att testa intressanta och roliga idéer och som dessutom håller projektet i budget. För projektet var detta avgörande både för kund så som utvecklarteamet.

Identitet

Vilken betydelse har färgerna?

För att komma igång behövde vi verktyg som sätter projektets känsla och design. Med kraftfull ambition, stor fantasi och sympati började färgkartan komma samman. För att hitta balans blandar vi färgerna så att kontrast och nyans ger exakt den känsla vi vill ge.

När väl detta är på plats hittar vi typsnitt som matchar. Då vi möter kunderna via mobil behöver vi hitta balans mellan lekfullhet och lugn för att ge tydlig läsbarhet.

Resultatet - en lättsam äventyrlig miljö för ett otroligt viktigt budskap.

Typsnittsdemonstration
färgdemonstration med känslor/reaktioner tillskriven varje färg

Animeringar som förstärker intraktion och upplevelse

Vi behövde nå ut till spelaren på ett bredare plan och gjorde därefter ikonografi i samma formspråk som filmerna. Med unika animationer ser vi till att ui och film smälter samman.

Kundnöjdhet

Så byggde vi appen!

För att få ut mesta möjliga funktionalitet för både iOS och Android och snabbt kunna iterera över förändringar i manus byggde vi appen med React Native som grund. Då progression i spelet inte behöver sparas annat än i användarens telefon kunde vi spara budgetutrymme genom att avstå från att använda någon form av backendserver i detta projekt, och genom att använda Microsoft Code Push kan innehåll så som karaktärer och deras händelser och valmöjligheter ändå uppdateras utan att släppa nya versioner av appen.

För att spelet ska kännas levande ville vi bland annat kunna animera karaktärer ovanför appens övriga innehåll, och efter att ha utvärderat några olika alternativ tog vi fram en innovativ lösning som dynamiskt filtrerar ut valda färger ur en video, så att den kan ritas ut med transparens ovanpå dess bakgrund.

ett urval av bakgrunder från appen